Bidangkuasa Unit Pembahagian Pusaka Kecil Jabatan Ketua Pengarah Pejabat Tanah Dan Galian (JKPTG) dibawah Akta Harta Pusaka Kecil (Pembahagian) 1955 [Akta 98]
1. Pengenalan
Akta Harta Pusaka Kecil (Pembahagian) 1955
(“AHPK(P) 1955”) adalah undang-undang pentadbiran pusaka kecil yang telah
digubal parlimen berdasarkan Ordinan Harta Pusaka Kecil (Pembahagian) 1955 yang
dikuatkuasakan oleh pentadbiran Inggeris di seluruh negeri di Tanah Melayu
bermula di Kelantan pada 1 Disember 1955, diikuti negeri-negeri lain seperti
Johor, Negeri Sembilan, Perak, Pahang, Selangor dan Terengganu pada 1 Julai
1957 dan di Kedah bermula 1 Ogos 1957.
Akta ini bertujuan untuk mentadbir hal ehwal harta pusaka orang Islam
dan bukan Islam selain daripada undang-undang lain seperti Akta Probet dan
Pentadbiran 1959. AHPK(P) 1955 adalah merupakan akta khusus bagi pengendalian
kes-kes pusaka kecil yang menjadi fokus penulisan ini.
AHPK(P) 1955 selanjutnya telah dipinda dalam
usaha untuk memperkemaskan proses pentadbiran harta pusaka dengan mewujudkan
satu unit pembahagian harta pusaka kecil dibawah pemantauan Kerajaan
Persekutuan melalui Jabatan Ketua Pengarah Tanah Dan Galian di Kementerian
Sumber Asli & Alam Sekitar. Berdasarkan
pekeliling Ketua Pengarah Tanah dan Galian Persekutuan Bil : 16/1974
mengenai Pembahagian Tugas-Tugas Dan Memproses Permintaan-Permintaan
Pembahagian Pusaka Kecil antara lainnya memperuntukkan seperti berikut :-
2. Pegawai-pegawai Penyelesai Pesaka Kecil
telah dilantik di bawah Jabatan Tanah Persekutuan dan ditempatkan di
negeri-negeri untuk membantu Pejabat Tanah dalam kerja-kerja yang berkenaan
dengan pembahagian pusaka kecil yang dijangka akan bertambah dengan banyaknya
berikutan dengan satu pindaan yang telah dibuat di dalam Akta Pusaka Kecil
(Pembahagian) 1955 menaikkan nilaian pusaka kecil daripada $10,000 kepada
$25,000. Peruntukan ini berjalan kuatkuasanya mulai 1hb Julai, 1975. Tiap-tiap
Pegawai Penyelesai Pusaka Kecil adalah dilantik sebagai Penolong Pemungut Hasil
Tanah untuk memberi mereka kuasa menguruskan kes-kes pusaka kecil di bawah Akta
98 Pusaka Kecil (Pembahagian) 1955.
Pindaan AHPK(P) 1955 bertujuan untuk
melicinkan keberkesanan proses tuntutan harta pusaka kecil serta mengurangkan
tunggakkan kes-kes harta pusaka kecil dimana Kerajaan Persekutuan berkuasa
untuk menggubal undang-undang berkaitan tanah dengan tujuan untuk menyeragamkan
perundangan tanah disemua negeri. Sehubungan dengan itu hal pengurusan dan
pembahagian pusaka kecil telah diletakkan dibawah Ketua Pengarah Tanah Dan
Galian dengan mewujudkan jawatan pegawai penyelesai pusaka kecil (penolong
pengarah) yang setaraf dengan penolong pentadbir tanah dan majistret kelas
kedua. Terdapat sebanyak 36 cawangan unit pembahagian pusaka kecil yang
diletakkan dibawah JKPTG diseluruh Malaysia.
2.
Pusaka Kecil
Apakah yang dimaksudkan Pusaka Kecil? Seksyen 3
(2) AHPK 1955 mendefinisikan pusaka kecil seperti berikut :-
(2) For the purposes of this Act, a small
estate means an estate of a deceased person consisting wholly or partly of
immovable property situated in any State and not exceeding two million ringgit
in total value.
Tiga ciri utama harta pusaka kecil ialah :-
i. Harta
simati yang ditinggalkan mestilah tanpa wasiat yang bersangkutan dengan Akta
Wasiat 1959 (untuk bukan Islam);
ii. Harta
simati tersebut perlu terdiri daripada harta tak alih sahaja atau harta tak alih
bercampur dengan harta alih; dan
iii. Harta
simati tersebut nilainya mestilah tidak melebihi RM2.0 juta pada tarikh
permohonan dibuat.
Timbul satu persoalan bagi orang Islam yang
mati meninggalkan wasiat dan sekiranya wasiat itu juga menyatakan perlantikan wasi,
adakah unit pusaka kecil masih mempunyai bidangkuasa untuk menerima permohonan
pembahagian bagi harta berwasiat nilaiannya dibawah dua juta?
Untuk menjawab persoalan diatas, AHPK(P) 1955
memperuntukan bagi setiap permohonan atau petisyen untuk pembahagian harta
pusaka kecil, pemohon iaitu waris yang berkepentingan perlu membuat permohonan melalui
borang khusus (Borang A) sebagaimana Seksyen 8 (1) AHPK(P) 1995 :-
8. (1) Where any person has died intestate
leaving a small estate, any person claiming to be interested in the estate
as a beneficiary, or a creditor, or a purchaser, or in the circumstances
mentioned in subsection 18(1), the penghulu or a Settlement Officer of the
district or of the locality in which any land of which the deceased was the
proprietor is situated, or the *Corporation, may lodge with the Land
Administrator at any district wherever the immovable property comprised in the
estate is situated a petition, in the prescribed form, for the distribution of
the estate.
Jelas dinyatakan diatas bahawa permohonan
pembahagian dibawah Seksyen 8 adalah bagi harta simati yang tidak meninggalkan
wasiat (died intestate). Oleh yang demikian, bagi harta simati yang ada
meninggalkan wasiat, saluran yang tepat bagi wasi yang dilantik adalah untuk
memohon Geran Probet di Mahkamah Tinggi Sivil sebagaimana yang diperuntukkan dibawah
Seksyen 3 Akta Probet dan Pentadbiran 1959.
Bidangkuasa eksklusif Mahkamah Tinggi terhadap
harta berwasiat telahpun termaktub dalam AHPK(P) 1955 sebagaimana Seksyen 5 (1)
:-
5. (1) Subject to this section, nothing in this
Act shall affect the exclusive jurisdiction of the High Court to grant
probate of any will or testamentary disposition or letters of administration in
any case in which the deceased has left a valid will or other valid
testamentary disposition in respect of a small estate or part thereof and
the grant when made shall have effect in all respects as if the estate had not
been a small estate.
Selanjutnya adalah menjadi tanggungjawab Pentadbir
Tanah untuk menyemak samada dalam menentukan kuasanya untuk mendengar sesuatu permohonan
pembahagian dibawah AHPK(P) 1955, terdapat permohonan terdahulu yang telah
dibuat di Mahkamah Tinggi atau dimana-mana unit pembahagian pusaka kecil negeri
lain sebagaimana Seksyen 8 (3) :-
(3) The
Land Administrator shall thereupon give notice to the principal registry of the
High Court of the lodging with him of the petition and shall ascertain from the
registry whether any petition relating to the estate has, before that petition
having been lodged, been filed in the High Court or lodged with any other Land
Administrator.
Dan sekiranya ternyata telah terdapat
permohonan terdahulu, maka Pentadbir Tanah berkewajioan untuk menangguhkan
permohonan petisyen pembahagian (stay all proceeding) sebagaimana
Seksyen 8 (9) :-
(9) If upon ascertaining from the principal
registry of the High Court, the Land Administrator has notice that any other
petition for distribution had been previously lodged in respect of the estate
with any other Land Administrator or that any application has been made to the
Director of Lands and Mines or the Director General of Lands and Mines under
subsection 4(2) or that any petition for probate or letters of
administration with a will or a copy of a will annexed has been filed in the
High Court in respect of the estate, he shall forthwith stay all proceedings
upon the petition before him until either, as the case may be, an order has
been made by the Court under paragraph 5(2)(c) directing him to distribute the estate
or an order has been made under subsection 4(2) conferring jurisdiction upon
him.
3.
Harta Berwasiat
Akta Probet dan Pentadbiran 1959 adalah merupakan
undang-undang yang terpakai bagi harta berwasiat untuk orang Islam dan bukan
Islam walaupun jika dirujuk kepada definisi “Wasiat” dalam Seksyen 2 Akta
tersebut mentakrifkan seperti berikut :-
“wasiat” meliputi sesuatu kodisil atau
lain-lain dokumen perwasiatan dan suatu wasiat teristimewa yang sah dibawah
seksyen 26 Ordinan Wasiat 1959, atau dibawah undang-undang bertulis yang
bersamaan yang berkuatkuasa di Sabah atau Sarawak.
Ketiadaan definisi wasiat orang Islam menuruk
hukum syarak dalam Akta diatas membawa kepada satu persoalan berkaitan tentang
bidangkuasa Mahkamah Syariah terhadap hal ehwal pentadbiran wasiat orang Islam
yang mana sepatutnya berada dibawah persempadanan kuasa Mahkamah Syariah.
Bagi menjawab persoalan ini, undang-undang yang
digubal melalui enakmen negeri adalah bersifat substantif dan bukannya bersifat
administratif. Yang dimaksudkan dengan substantif ini adalah dari segi
perlaksanaan, ketidaksahan, pembatalan, penerimaan dan penolakan serta isu-isu
wasiat yang berkaitan dengan benefisiari. Sebaliknya enakmen negeri tidak
memperkatakan tentang pentadbiran dan pengurusan undang-undang wasiat orang
Islam. Kesannya menyebabkan pentadbiran harta wasiat orang Islam masih berada
dibawah undang-undang sivil sama seperti wasiat orang bukan Islam. Mahkamah
Syariah hanyalah berbidangkuasa untuk menentukan pertikaian mengenai kesahihan
wasiat orang Islam atau mengesahkan kadar pembahagian faraid kepada waris
simati tetapi tidak mempunyai kuasa untuk mengeluarkan Surat Kuasa Mentadbir.
4.
Kesimpulan.
Seksyen 8 AHPK(P) 1955 telah memperuntukan
secara spesifik mengenai permohonan petiyen pembahagian bagi harta yang tidak
berwasiat. Selanjutnya Akta yang sama juga mengesahkan bidangkuasa eksklusif
Mahkamah Tinggi terhadap permohonan probet bagi harta berwasiat. Seksyen 8 Akta
juga memperincikan prosedur dan tanggungjawab Pentadbir Tanah dalam menerima
sesuatu permohonan petisyen pembahagian. Jelas bahawa kedudukan hieraki
Pentadbir Tanah tidak boleh mengatasi bidangkuasa eksklusif Mahkamah Tinggi
dalam menentukan samada Unit Pembahagian Pusaka Kecil mempunyai kuasa untuk
menerima permohonan pembahagian harta berwasiat dibawah nilaian RM2.0 Juta. Dalam
hal ini penulis berpandangan, walaupun dalam keadaan dimana tiada mana-mana
permohonan terdahulu dibuat di Mahkamah Tinggi atau Unit Pusaka Kecil di
lain-lain negeri, Unit Pembahagian Pusaka Kecil tidak mempunyai bidangkuasa
untuk menerima petisyen pembahagian dibawah Seksyen 8 kerana forum yang tepat
bagi Wasi yang dilantik melalui wasiat ialah membuat permohonan Geran Probet di
Mahkamah Tinggi.
Nota kaki :
Mesyuarat Majlis Tanah Negara ke 75 pada 2 Ogos
2019 telah bersetuju dengan Cadangan Pindaan Akta Harta Pusaka Kecil
(Pembahagian) 1955. Cadangan pindaan ini antara lain adalah untuk meningkatkan
bidangkuasa nilaian pejabat pusaka dari RM2 juta kepada RM5 juta, menghapuskan
syarat keperluan untuk memiliki harta tak alih dan membenarkan permohonan
pusaka difailkan di mana-mana pejabat pusaka di dalam negeri di mana harta tak
alih itu berada. Walaupun sehingga kini masih tiada perkembangan lanjut
berkenaan pembentangan cadangan ini ke peringkat parlimen.
~Cakna Pusaka Waris Terjaga~
Comments